|
|
ARCHITEKTURA MIESZKANIOWA DLA OSÓB STARSZYCH
W ramach zajęć tworzymy kompleksowe projekty odpowiadające na jeden z największych problemów XXI wieku – starzenie się społeczeństwa.
Podchodzimy do projektów kompleksowo, zaczynając od fazy badawczej, w której skupiamy się na dogłębnym zrozumieniu potrzeb użytkowników, kolejno przechodząc do możliwości rozwiązań problemów i następnie do projektowania.
Poruszamy zagadnienia związane z projektowaniem uniwersalnym, cohousingiem, projektowaniem dla osób starszych, projektowaniem zabudowy hybrydowej (mieszkaniowo-usługowej), architektury zrównoważonej i ekologicznej.
Studenci rozwiązują realne problemy, a rodzaje projektów są różnorodne, od modernizacji i przebudowy istniejących budynków, przez uzupełnienie zabudowy, aż po nowoprojektowane obiekty.
W ostatnich latach zajęcia stanowiły zarazem wewnętrzny konkurs (jedynie dla uczestników kursu), których zwycięzcy mieli realy wpływ na rozbudowę placówki opiekuńczej w Goerlitz (Niemcy) oraz hospicjum we Wrocławiu (staż w Maćków Pracownia Projektowa).
|
Prof. dr hab. inż. arch. Barbara Gronostajska
Autorka 88 prac naukowych publikowanych i cytowanych w Polsce i za granicą, w tym dwóch książek: „Kształtowanie środowiska mieszkaniowego dla seniorów” oraz „Kreacja i modernizacja przestrzeni mieszkalnej: Teoria i praktyka na przykładzie wybranych realizacji wrocławskich z lat 1970-1990”. Zajmuje się naukowo kwestiami projektowania dla seniorów, modernizacją wielkiej płyty oraz projektowaniem zdrowego środowiska zamieszkania.
Jest członkiem Sekcji Architektury Komisji Architektury i Urbanistyki Oddziału Polskiej Akademii Nauk we Wrocławiu, ekspertem Polskiej Komisji Akredatycjnej, członkinią Scientific and Technical Committee & Editorial Review Board on Architectural and Environmental Engineering – WASET.
Od ukończenia studiów jest również czynnym architektem z licznymi realizacjami wnętrz, domów jednorodzinnych, obiektów usługowych oraz udziałów w konkursach architektonicznych.
|
PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE. PRACOWNIA BADAWCZO – PROJEKTOWA: ARCHITEKTURA MIESZKANIOWA PRZYJAZNA ŚRODOWISKU
„Natura jest domem kultury, bowiem korzenie wszystkich kultur tkwią w naturze, architektura jest ich częścią”- Nils Faarlund Architektura mieszkaniowa przyjazna środowisku to kurs, którego celem jest rozwój twórczych umiejętności w dziedzinie pro środowiskowego projektowania z zastosowaniem zasad ekologii głębokiej. Jej istota to łączenie odtwarzania elementów lokalnego, tradycyjnego krajobrazu, z funkcjami mieszkaniowymi, biurowymi, usługowymi, edukacyjnymi, prospołecznymi i małą gastronomią, nastawioną na promocję wytwarzanych na miejscu zielonych produktów oraz umiejętne stosowanie technologii zorientowanych na głęboko zakorzenione wartości (np. architektura responsywna, biomimetyka, architektura ziemi, low – tech). Są to długofalowe, oddolne działania rozwojowe, które stanowią narzędzie walki z kryzysem klimatycznym w oparciu o miejsce zamieszkania, zarówno w środowisku miejskim, jako promowanie terenów zielonych w mieście - tzw. parków edukacji ekologicznej z projektowaną na ich obrzeżach zabudową, jak i w kontekście podmiejskim, jako ekowioski chroniące lokalną różnorodność biologiczną, umożliwiające poszukiwania radości w identyfikacji z wolną przyrodą oraz integrujące wokół tych działań zamieszkujące w otoczeniu społeczności.
|
Kurs prowadzony jest przez zespół dydaktyczny w składzie:
Prof. dr hab. inż. arch. Barbara Gronostajska Dr hab. inż. arch. Ewa Cisek, prof. uczelni Dr inż. arch. Roman Czajka Dr inż. arch. Anna Berbesz Dr inż. arch. Anna Miśniakiewicz Dr inż. arch. Magdalena Wąsowicz Dr inż. arch. Bartosz Adamiczka Mgr inż. arch. Tomasz Broma Dr inż. arch. Kajetan Sadowski Dr hab. inż. Waldemar Bober, prof. uczelni Dr hab. inż. Barbara Misztal, prof. uczelni Dr inż. arch. Przemysław Stobiecki
|
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE
Świat wciąż się zmienia a wraz z nim architektura i technologie jakie jej służą. Na tych zajęciach nie dowiesz się co dzisiaj jest standardem technologicznym ale pójdziesz o krok dalej. A może nawet o kilka kroków i zobaczysz jak wyglądają technologie przyszłości. Jest to podróż w świat najnowszych osiągnięć naukowych i technologicznych a także w świat marzeń i pragnień jak technologia przyszłości mogłaby wyglądać. Na zajęciach z inzynierską dokładnością dowiesz się jakie technologie umożliwiają budowanie baz księżycowych lub marsjańskich, jak może wyglądać robotyzacja wznoszenia budynków na Ziemi, czy budynki będą się poruszać lub zmieniać swój kształt, czy energię grawitacyjną można wykorzystać do ogrzewania budynków, co to jest samonaprawiający się beton i wiele innych ciekawostek. Zajęcia są prowadzone w formie wykładu ale też możesz mieć na nie wpływ proponując tematy, które Cię interesują. |
dr inż. arch. Kajetan Sadowski
Interesuje mnie eksploracja styku nauki, techniki i architektury z naciskiem na inżynierski konkret. W prac badawczej najwięcej uwagi poświęcam budownictwu pasywnemu wykorzystującemu alternatywne źródła energii a także metodom jego oceny. Wiedzę teoretyczną wspieram doświadczeniem wyniesionym z własnej pracowni projektowej zajmującej się zarówno projektowaniem budynków o różnej funkcji jak również certyfikacją energetyczną i środowiskową.
Wiedzę staram się przekazywać w sposób przystępny na co dowodem jest otrzymanie nagrody dla Najlepszego Wykładowcy w roku 2020 r. Przyznawanej corocznie przez studenckie Radio LUZ.
|
ARCHITEKTURA FUTURYSTYCZNA
Głównym celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z możliwościami kształtowania futurystycznej architektury mieszkaniowej w oparciu o obecny i prognozowany poziom rozwoju społecznego i technologiczno - technicznego. Prowadzona w ramach przedmiotu dyskusja dotyczy nie tylko fantastycznych wizji przyszłości, ale bardzo realnych i przewidywalnych scenariuszy rozwoju architektury mieszkaniowej, możliwości zasiedlenia mórz i oceanów, a nawet kosmosu. Już dzisiaj architektura mieszkaniowa, podobnie jak większość dziedzin naszego życia, musi sprostać nowym wyzwaniom związanym z ogólnymi zmianami zachodzącymi zarówno w samych społeczeństwach, jak również z tymi dotyczącymi całego globu: zmiany klimatyczne, wzrost populacji, wszelkiego rodzaju niedostatki, brak słodkiej wody, epidemie i pandemie. Chociaż z przyczyn, które najdobitniej określił Stanisław Lem, mówiąc cyt.: "Nawet niewielki postęp na każdym polu odsłania przed nami olbrzymie, a dotąd niewidzialne przedpole naszej ignorancji", futurologia prognozująca kilkadziesiąt lat w przód nie istnieje, to nie znaczy, że nie należy starać się tą przyszłość przewidzieć, czego dobitnym przykładem jest twórczość nie tylko pisarzy science fiction, ale również prognozy wielu wybitnych, interdyscyplinarn ch naukowców.
|
Dr inż. arch. Roman Czajka
Absolwent WA PWr, od 1989 zatrudniony na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej w Katedrze Projektowania Architektury Mieszkaniowej następnie w Zespole Projektowania Architektury Budynków Mieszkaniowych - prowadzi zajęcia na studiach I i II stopnia, z projektowania architektury mieszkaniowej, jedno- i wielorodzinnej, usług podstawowych oraz m.in. z autorskiego przedmiotu wybieralnego: Futurystyczna Architektura Mieszkaniowa.
Autor i współautor 60 prac naukowych publikowanych w Polsce i za granicą w tym współautor cyklu publikacji w ramach Szkoły Naukowej Habitat, wyróżnionych przez Ministra Infrastruktury R.P., oraz 40 prac niepublikowanych.
Promotor stu kilkunastu prac dyplomowych magisterskich i ponad sześćdziesięciu prac dyplomowych inżynierskich, wielu nagrodzonych.
Głównym polem zainteresowania jest architektura mieszkaniowa, przestrzeń publiczna i planowanie miasta.
Członek Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów. Czynny architekt – autor i współautor kilkudziesięciu projektów, konkursów i realizacji z zakresu architektury wielorodzinnej, jednorodzinnej, użyteczności publicznej oraz aranżacji wnętrz.
|
FIZYKA – AKUSTYKA
Ile Decybeli ma cisza? Dlaczego lubimy śpiew ptaków a denerwują nas przejeżdżające ciężarówki? Czy wiatr jest naprawdę tak ważny w projektowaniu wieżowców? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo na kursie Fizyka – Akustyka, współprowadzony przez Wydział Architektury i Wydział Mechaniczno-Energetyczny. Zajęcia oparte na wiedzy teoretycznej i praktycznej wykłado ców, w ramach spotkań odbywają się pomiary, a przedstawione zagadnienia są bezpośrednio związane z aktualnymi wymogami prawnymi.
|
dr inż. arch. Joanna Jabłońska, prof. uczelni
Zajmuję się opieką nad badaniami i współpracą międzynarodową oraz edukacją w języku angielskim w charakterze koordynatora i opiekuna. Środowisko niewątpliwie zna mnie z licznych publikacji, konferencji krajowych i międzynarodowych, projektów badawczych, grantów UE, a także działalności w stowarzyszeniach i organizacjach zawodowych i naukowych.
Moje zainteresowania badawcze obejmują: współczesną architekturę i urbanistykę, w szczególności dot. projektowania sal koncertowych i wielofunkcyjnych o charakterze widowiskowym, hoteli i akustykę architektoniczną. W wolnych chwilach maluję obrazy o tematyce abstrakcyjnej z elementami graficznymi, a moja ulubi na technika to akryl na płótnie. Na naszym Wydziale zapraszam też Państwa do mnie jako Tutora, na konsultacje prowadzone jako praktykującego architekta i osoby umiejącej aktywnie słuchać, znającej techniki wzmocnienia zarówno procesów kreatywnych, badawczyc, inżynieryjnych, jak i edukacyjnych.
|
PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE OBIEKTÓW UŻYTECZNOŚCI PUBLICZNEJ
Interdyscyplinarne studio projektowe, prowadzone innowacyjnymi metodami edukacyjnymi, przy współpracy ekspertów i specjalistów. Praca warsztatowa, projektowa i badawcza wspomagana wiedzą naukową, praktyczną i teoretyczną Prowadzących oraz udziałem w tematycznych wycieczkach dydaktycznych, wspiera kreatywność studentów i sprzyja rozwijaniu rozbudowanych, złożonych i wielofunkcyjnych koncepcji urbanistyczn-architektonicznych. Działki osadzone w ścisłym kontekście Wrocławia, zróżnicowane tematy projektowe, praca w niewielkich zespołach (urbanistka) i jej kontynuacja indywidualna (część architektoniczno-budowlana), możliwość eksperymentowania na modelu, forum dyskusyjne i wzajemna wymiana wiedzy, doskonale pozwalają przygotować się Studentom do pracy zawodowej, opracowania dyplomów magisterskich, a także dalszej działalności naukowo-badawczej.
|
Kurs prowadzony jest przez zespół dydaktyczny w składzie:
dr hab. inż. arch. Joanna Jabłońska, prof. uczelni dr hab. inż. arch. Paweł Kirschke, prof. uczelni dr inż. arch. Paweł Amałowicz dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska dr inż. arch. Andrzej Konieczny dr inż. arch. Tomasz Myczkowski dr inż. arch. Roman Rutkowski dr inż. arch. Marek Skorupski dr inż. arch. Andrzej Sobolewski
dr hab. inż. arch. Paweł Kirschke, prof. uczelni
Prowadzone przeze mnie badania naukowe pozwoliły mi na rozpoznanie zagadnień związanych z projektowaniem obiektów użyteczności publicznej, szczególnie tych zlokalizowanych w śródmiejskim, zwłaszcza zabytkowym otoczeniu. Zdobytą wiedzę miałem okazję przetestować tworząc programy, projekty i prowadząc nadzory nad realizacjami kilkudziesięciu obiektów usługowych. Doprowadziło mnie to do wypracowania i zoptymalizowania autorskiej metody pracy opartej o schemat Research by Design. W ramach nowego programu, na kierunku architektura i urbanistyka, będę starał się tę wiedzę przekazać w ramach Projektowania obiektów użyteczności publicznej, na przedmiotach wybieralnych i podczas warsztatów dyplomowych. Dobry dyplom jest dla architekta przepustką do profesjonalnego życia. Coś o tym wiem, ponieważ pod moim kierunkiem wykonano dotąd niemal 300 takich prac. Kilkadziesiąt spośród nich było nagrodzonych, otrzymując m.in.: Schinkelpreis na 158. międzynarodowym konkursie im. Karla Schinkla w Berlinie, I nagrodę w 2019 r. w konkursie Miedź w Architekturze oraz merit award w zorganizowanym w 2020 r. przez American Institute of Architect California konkursie Architecture at Zero.
|
ARCHITEKTURA EKSPERYMENTALNA
Celem kursu jest wyznaczenie przyszłościowych trendów rozwoju architektury oraz zapoznanie się ze współczesnymi innowacyjnymi technologiami w architekturze. Tematyka zadań projektowych dotyczy zagadnień związanych z konfliktem między technosferą a biosferą oraz ekstremalnych wyzwań stojących przed architekturą, wynikających z rozwoju nowych technologii (np. architektura interaktywna, generatywna, biomimetyczna) oraz gwałtownych zmian środowiska życia człowieka (np. katastrofy klimatyczne, zanieczyszczenie środowiska, migracje ludności, konflikty społeczne). Zadaniem projektu jest opracowanie i przeprowadzenie eksperymentu architektonicznego w oparciu o wybrane narzędzia badawcze oraz znalezienie innowacyjnych rozwiązań architektonicznych dla nierozwiązywalnych problemów współczesnego świata na styku technosfery z biosferą.
METODY INWENTYCZNE W PROJEKTOWANIU ARCHITEKTONICZNYM
Celem kursu jest rozwój kreacyjnych i warsztatowych umiejętności oraz pobudzanie twórczego myślenia przez zastosowanie metod inwentycznych w projektowaniu architektonicznym. Tematyka zadań projektowych dotyczy konceptualnego wymiaru architektury, metod stymulacji twórczego myślenia oraz kryteriów wartościowania i interpretacji dzieła architektonicznego jako narzędzi wyboru najlepszego wariantu spośród wielu rozwiązań. Kurs projektowy jest realizowany w formie warsztatów architektonicznych z użyciem różnych metod inwentycznych (metody intuicyjne, analityczne, kreacyjne). Wyzwania stojące przed autorem projektu: jak można przekraczać nawyki i konformizm myślowy w procesie tworzenia, jak uciec przed fiksacją oraz czy można poszerzyć własną imaginację?
META-HABITAT W RÓŻNYCH KRĘGACH KULTUROWYCH
Celem kursu jest przedstawienie podstawowych problemów etycznych i estetycznych w kształtowaniu architektury mieszkaniowej w relacji do współczesnych zjawisk kulturowo-cywilizacyjnych (regionalizm a McŚwiat, indywidualizm twórcy a ochrona kulturowego dziedzictwa miejsca) oraz zapoznanie z różnorodnością archetypów miejsc i zachowań człowieka. Tematyka zadań projektowych dotyczy uwarunkowań filozoficzno-społecznych i cywilizacyjno-przestrzennych architektury mieszkaniowej oraz różnorodności języków wzorców przestrzennych domu i habitatu. Zadaniem projektu jest stworzenie wizji zamieszkiwania na Mojej Planecie; wizji, z którą autor projektu się utożsamia i za którą bierze pełną odpowiedzialność. Wyzwania stojące przed autorem projektu: czy świat, który kreuję, jest tym, w którym chciałbym żyć; czy jestem świadomy języka wzorów przestrzennych, którym się posługuję w projektowaniu architektonicznym oraz co zrobić, aby marzenia nie były tylko fikcją?
|
Kurs prowadzony jest przez zespół dydaktyczny w składzie:
Dr hab. inż. arch. Anna Bać, prof. PWr Dr inż. arch. Ada Kwiatkowska Dr inż. arch. Tomasz Głowacki Dr inż. arch. Paweł Horn Dr inż. arch. Wojciech Januszewski Dr inż. arch. Ada Kwiatkowska Dr inż. arch. Jerzy Łątka
dr inż. arch. Ada Kwiatkowska
W architekturze pasjonuje mnie materializacja idei oraz idealizacja materii. Żyję w rzeczywistości rozszerzonej. Fascynuje mnie uciekający horyzont zdarzeń, dlatego jestem stale w drodze.
Autorka publikacji o architekturze oraz opracowań naukowych w ramach indywidualnych grantów badawczych. Tematyka badań dotyczy zagadnień architektury digitalnej, strategii gier w projektowaniu architektonicznym, inwentycznych metod projektowania, fenomenologicznej interpretacji formy architektonicznej oraz kulturowego języka wzorców domu i habitatu.
Członek SARP i międzynarodowych organizacji naukowych EAAE i IAPS. Praca projektowa w APA. Udział w międzynarodowych wystawach architektonicznych FIDEA, AGAI i SAFA. Liczne nagrody architektoniczne, m.in.: Prix du Forum International des Jeunes Architectes, I nagroda w Przeglądzie Architektury SARP-Wrocław, I nagroda w konkursie Dom Podlaski, wyróżnienie w I Biennale Architektury.
Dr inż. arch. Tomasz Głowacki
Od 2005 prowadzi własną działalność architektoniczną w ramach ‘Pracowni Architektury Głowacki PAG’. Miłośnik pustki w architekturze.
Laureat (wraz z PAG) ponad 30 nagród i wyróżnień architektonicznych; zdobywca I. nagrody w konkursie na koncepcję rozbudowy Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz w Świnoujściu na kompleks hotelowo-usługowy Balic Park Molo.
Osiągniecia dydaktyczne Tomasz Głowackiego potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia jego dyplomantów. Ostatnio zwycięzcą 56. konkursu i zdobywcą Nagrody SARP im. Zbyszka Zawistowskiego Dyplom Roku 2020 został arch. Paweł Lisiak, autor pracy dyplomowej „Laudato si’: klasztor OO. Franciszkanów”, a wyróżnienie pierwszego stopnia otrzymała: arch. Adriana Sowa za pracę „Widzieć: Herbarium we Wrocławiu”.
|
ZABUDOWA USŁUGOWO-MIESZKANIOWA (PROGRAM-IDEA-PROTOTYP)
Na zajęciach zajmiemy się projektowaniem i prototypowaniem innowacyjnej i zróżnicowanej funkcjonalnie struktury zabudowy (mixed-use) w mieście, która jest odpowiedzią na zapotrzebowanie miasta zwartego i zrównoważonego. Celem pracy będzie zdefiniowanie profilu użytkownika, programu funkcjonalno-przestrzennego i zaprojektowanie struktur łączących funkcję mieszkalną lub zamieszkania zbiorowego z usługami społecznie potrzebnymi (przykłady tematów projektowych: akademik nowej generacji, budynek typu coworking-coliving, centrum aktywizacji społeczno-zawodowej).
W oparciu o innowacyjne metody kształcenia (Research by Design, Design Thinking oraz Problem Based Learning) w kolejnych etapach pracy nad projektem będziemy definiować funkcjonalno-przestrzenny wirtualny model zabudowy w odniesieniu do współczesnych potrzeb społecznych i rynkowych, tendencji projektowych w powiązaniu z założeniami prośrodowiskowymi, dziedzictwa kulturowego i interaktywnego modelowania.
Zajęcia (8h/tyg.) realizowane będą w formie sekwencji tematycznych warsztatów, eksperymentów i wspólnych dyskusji, konsultacji ze specjalistami-praktykami z różnych dziedzin projektowania oraz wycieczek dydaktycznych (wizje lokalne, oprowadzanie po współczesnych realizacjach architektonicznych). Proces projektowy będzie skutecznie wspomagany dzięki systematycznie udostępnianym materiałom dydaktycznym w formie wirtualnej biblioteki kursu.
|
Dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska
Interesuje mnie architektura podatna na zmiany, przekraczająca ograniczenia swojej lokalizacji i pozwalająca na zetknięcia się różnych programów funkcjonalnych w czasie i przestrzeni. Prowadzę badania naukowe dotyczące adaptacji przestrzeni porzuconych (terrain vague) oraz możliwości zastosowania strategii Open Building w procesie adaptacji istniejącej zabudowy. Od 2017 roku prowadzę zajęcia z Projektowania Architektonicznego, Zabudowy usługowo-mieszkaniowej oraz wybrane wykłady o tej tematyce, pełnię również role Tutora i opiekuna prac dyplomowych inżynierskich i magisterskich.Posiadam ponad 10-letnie doświadczenie w wykonywaniu zawodu architekta i kierownika projektu, które zdobywałam w polskich i zagranicznych pracowniach (Dania, Irlandia, Niderlandy). Od 2012 roku posiadam uprawnienia w specjalności architektonicznej do projektowania bez ograniczeń. Od 2017 roku prowadzę własną pracownię projektową. Jestem autorką i współautorką wyróżnionych i narodzonych projektów i realizacji architektonicznych (m.in. Grand Prix IVth International Biennale of young architects Leonardo 2011 Award w Mińsku w kategorii dom jednorodzinny, 2 nagroda w międzynarodowym konkursie na nową rezydencję burmistrza Rotterdamu).Jestem członkiem Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów, Komisji Architektury i Urbanistyki Oddziału PAN we Wrocławiu oraz Urban Affairs Association.
|
ARCHITEKTURA ADAPTACYJNA
Kurs jest kontynuacją cieszącego się wśród studentów dużą popularnością kursu Zrównoważona Architektura.
Doświadczenia poprzednich lat umożliwiły w kompaktowej formie 8 godzin zajęć tygodniowo, poprawić organizację pracy (atrakcyjna forma– warsztatów, z możliwymi zajęciami studialnymi, seminaryjnymi i wyjazdowymi).
Zadania projektowe rozwiązujemy wszechstronnie dzięki kontaktowi z profesjonalistami-praktykami z różnych dziedzin projektowania: krajobrazu, konstrukcji i instalacji.
Projekty rozbudowane są o atrakcyjne symulacje funkcjonowania budynków i ich otoczenia i zintegrowane są z kursem „Komputerowe wspomaganie projektowania BIM II” (dwa kursy – jeden projekt).
Poruszamy najważniejsze zagadnienia związane z dostosowaniem architektury do szybkich zmian zachodzących w naszym otoczeniu (ocieplenie klimatu, zmiany demograficzne i społeczne, mobilność i wielozadaniowość budynków).
Wspólnie projektujemy architekturę niewielkich kubaturowo budynków, przyjaznych człowiekowi i środowisku.
|
Dr hab. inż. arch. Krzysztof Cebrat profesor uczelni
Zajmuję się problematyką architektury zrównoważonej, starając się łączyć różne punkty widzenia: od strony urbanistycznej (szukając podobieństw między miastami i ekosystemami), filozoficznej (rozwój to? czy ewolucja? oto jest pytanie dotyczące miast i architektury) oraz technologicznej (rozważając zasadność stosowania nowoczesnych technik i materiałów).
Od wielu już lat, swoje badania (np. nad energooszczędnymi rozwiązanymi w budynkach) prowadzę w oparciu o komputerowe modelowanie i symulacje funkcjonowania budynków, angażując w nie również sieci neuronowe.
Staram się przekazywać wam zarówno umiejętności zdobyte w praktyce zawodowej (przy projektach budowlanych, wykonawczych i konkursowych domów, sal sportowych, szkół, czy tematów krajobrazowych), jak i wiedzę zdobytą przy pracy badawczej, wspierając was w poszukiwaniu własnych odpowiedzi na architektoniczne pytania.
|
PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE. PROGRAMOWANIE I PROJEKTOWANIE ARCHITEKTURY SPOŁECZNO-USŁUGOWEJ O SKOMPLIKOWANEJ FUNKCJI I ISTOTNEJ ZAWARTOŚCI IDEOWEJ
Programowanie architektury jest równie ważne jak projektowanie, a może nawet ważniejsze. W czasie zajęć będziemy traktować architekturę jako narzędzie tworzenia strategii działania instytucji publicznej, budowania jej obecności w kontekście miasta. Proponujemy zajęcia dynamiczne i oparte na ciągłej ewaluacji i stopniowym precyzowaniu koncepcji budynku użyteczności publicznej w wyniku wieloaspektowych analiz. Stąd propozycja, by uczestnicy zajęć otrzymywali konsultacje z różnych dziedzin, dzięki obecności na zajęciach urbanisty, socjologa, specjalisty w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i ochrony zabytków, a także brandingu. Układ zajęć odzwierciedli realny proces przed- i projektowy. Kilkuosobowe grupy opracowywać będą najpierw analizę działki pod kątem wprowadzenia funkcji publicznej (feasibility), następnie wykonają program funkcjonalno-przestrzenny na podstawie analiz innej z grup, wreszcie – koncepcję projektową, na podstawie cudzego programu funkcjonalnego. W czasie zajęć będziemy wymagać udziału w dyskusjach, formułowania argumentacji, wyrabiania własnych kryteriów oceny idei i projektów, umiejętności wartościowania różnych rozwiązań.
Umiejętność właściwego zmierzenia się z programem projektowanego budynku jest cechą, która nieczęsto charakteryzuje absolwentów studiów architektonicznych. Poza ogólnym wykształceniem w zakresie wiedzy technicznej i artystycznej, historii architektury oraz podstaw projektowania młodym architektom brakuje obeznania w złożonym procesie zależności między potrzebami inwestora, uwarunkowaniami przestrzennymi, sytuacją prawną oraz wpływem na środowisko (…) Uważam, iż bardzo wartościowym byłoby zapoznanie studentów z zagadnieniami opracowania pełnego programu projektowego już na wcześniejszym etapie nauki. Zajęcia angażujące młodych architektów w aspekty zarządzania, retoryki, organizacji pracy i decyzyjności dałyby im szansę na lepsze odnalezienie się na rynku pracy, jak i większą sposobność do realizowania się jako samowystarczalni projektanci. mgr inż. arch. Szymon Ciupiński (dyplomant dr inż. arch. Marka Lembera, autor projektu Lazzaretto Vecchio – wyspa kina na Lagunie Weneckiej – I nagroda w konkursie Architektura Betonowa 2020.
|
Kurs prowadzony jest przez zespół dydaktyczny w składzie:
dr inż. arch. Grażyna Hryncewicz-Lamber dr inż. arch. Marek Lamber dr inż. arch. Paweł Buck dr hab. inż. arch. Krzysztof Cebrat dr hab. inż. Łukasz Damurski dr inż. arch. Elżbieta Komarzyńska-Świeściak dr inż. arch. Artur Kwaśniewski
|
PROJEKTOWANIE ARCHITEKTONICZNE. ARCHITEKTURA INSTYTUCJI PUBLICZNEJ I JEJ KONTEKST
Kurs ma na celu zdobycie umiejętności interdyscyplinarnego projektowania budynku użyteczności publicznej - instytucji samorządowej, administracji publicznej, sądownictwa w konkretnej lokalizacji, zapoznanie z problematyką kształtowania funkcji i formy współczesnej architektury usługowej o skomplikowanej funkcji i istotnej zawartości symbolicznej. Projektowanie takich budynków wymaga nie tylko umiejętności kształtowania funkcji, ale również kreowania przestrzeni spójnej wizualnie, łatwej w orientacji, odzwierciedlającej idee społeczne poprzez zintegrowanie budynku, artefaktów doń wprowadzonych i projektowanego wokół krajobrazu. W czasie kursu specjaliści z dziedzin pokrewnych architekturze prowadzić będą moduły zajęć dotyczące informacji wizualnej, form plastycznych i zieleni, dostosowanych do treści programowych budynku użyteczności publicznej. Projekty opracowywane będą w grupach dwu- lub trzyosobowych, praca zespołowa i dyskusje tematyczne, w tym analizy przypadków, służyć mają rozwojowi umiejętności twórczych architekta.
|
Grażyna Hryncewicz-Lamber i Marek Lamber są architektami – praktykami, dydaktykami różniącymi się podejściem do różnych kwestii projektowych, ale zgodnymi co do wyznawanych wartości. Doświadczenie architektoniczne zdobywali w różnych pracowniach, razem opracowali kilka nagrodzonych projektów konkursowych. W ich portfolio znajduje się zarówno architektura instytucjonalna, jak mieszkaniowa i edukacyjna.
Osiągniecia dydaktyczne Marka Lambera potwierdzają liczne nagrody i wyróżnienia jego dyplomantów, m.in.: Architektura Betonowa 2020 – Akademicka nagroda za najlepszą pracę dyplomową za projekt Lazzaretto Vecchio – wyspa kina na Lagunie Weneckiej (autor: Szymon Ciupiński), 1 nagroda w konkursie Dyplom Roku SARP 2019 za projekt Tężnia biocenoz: Uzdrowisko, Sołonka (autor: Arkadiusz Kiernicki), 1 miejsce w konkursie Inżynierski Dyplom Roku SARP 2019 za projekt Biblioteka dla dzieci w Collodi (autor: Wojciech Wiśniewski) oraz 1 nagroda w międzynarodowym konkursie Mosul Housing Competition Address the Housing Crisis in Iraq i Nagroda SARP im. Zbyszka Zawistowskiego Dyplom Roku 2018 za projekt Multikulturowa przestrzeń jako narzędzie do osiągnięcia etniczej harmonii. Osiedle mieszkalne w Mosulu, Irak (autor: Anna Maria Otlik).
|
PROJEKTOWANIE KONSERWATORSKIE
Teoria i praktyka konserwatorska ma dynamiczny charakter, a jej uaktualnianie jest procesem ciągłym. Dlatego nauczanie metod konserwatorskich, które będą służyć poznaniu podstawowych zasad i kryteriów wartościowania architektury jest tak istotne dla studenta, który w zawodowej karierze (nawet jeśli nie będzie się specjalizować w robieniu projektów konserwatorskich) z pewnością otrzyma zlecenia związane w jakiś sposób z remontem, przebudową, modernizacją lub rozbudową istniejącego budynku, niezależnie od jego wartości zabytkowej. Temu właśnie celowi służą obowiązkowe na II stopniu studiów specjalność architektura i urbanistyka zajęcia z Projektowania konserwatorskiego. Będą je wraz ze mną prowadzić doświadczeni dydaktycy z Katedry Konserwacji Architektury i Rewaloryzacji Krajobrazu Kulturowego. Naszym celem jest pomoc studentom - przyszłym projektantom - w dostrzeżeniu i uznaniu stałych wartości architektury historycznej (niezależnie od epoki, w której powstała), jako podstawy integracji starej architektury z nowa?. Ze względu na złożoność zagadnienia projekt, poprzedzony będzie wielowątkowymi badaniami i analizami koncentrującymi się na przekształceniach urbanistycznych i architektonicznych obszarów staromiejskich. Na bazie przeprowadzonych analiz powstaną generalne konkluzje dla stworzenia programu funkcjonalnego dla opracowywanego zespołu architektury. Studenci projektując poznają problematykę ochrony i konserwacji zabytków oraz uwarunkowaniami występujące przy przystosowywaniu obiektów zabytkowych do nowej funkcji ze świadomością, że nowoczesna architektura wykonana przy użyciu techniki dzisiejszego dnia, zachowując estetyczne i historyczne wartości swego otoczenia, musi być´ na nie szczególnie wrażliwa.
|
Kurs prowadzony jest przez zespół dydaktyczny w składzie:
Prof. dr hab. inż. arch. Ewa Łużyniecka Dr hab. inż. arch. Andrzej Legendziewicz, prof. PWr Dr hab. inż. arch. Krystyna Kirschke, prof. PWr Dr inż. arch. Elżbieta Grodzka Dr inż. arch. Rafał Karnicki
Dr hab. inż. arch. Krystyna Kirschke
Od lat staram się łączyć pracę naukową i dydaktyczną na Politechnice Wrocławskiej, z działalnością zawodową, którą od 1992 r. prowadzę w autorskiej pracowni. Wykonałam kilkadziesiąt projektów, studiów konserwatorskich i ekspertyz, na podstawie, których zrewaloryzowano we Wrocławiu Piwnicę Świdnicką w Ratuszu, Dworzec Główny PKP, domy handlowe: Feniks, Renoma, Złota Korona, Kameleon a także DTBJ w Warszawie. Obecnie w trakcie realizacji są rewitalizacje poprzemysłowych kompleksów Piekarni Mamut i Browaru Piastowskiego, dla których przygotowałam studia i wnioski konserwatorskie. Jestem autorką dwóch monografii i licznych prac naukowych. Pod moim kierunkiem obroniono 4 doktoraty. Byłam opiekunką ponad 80 dyplomów, z których kilka otrzymało prestiżowe wyróżnienia, m.in.: II nagrodę w konkursie Złota Magnolia, na najlepszy dyplom obroniony na Uczelniach Wrocławia oraz I nagrodę w międzynarodowym konkursie konserwatorskim im. Jana Zachwatowicza. Swoje doświadczenia zawodowe i naukowe wykorzystywać będę nadal prowadząc dyplomy oraz projektowanie z konserwacji zabytków, które znajduje się w nowym programie na kierunku architektura i urbanistyka. Jak przydatna będzie dla Państwa zdobyta tu wiedza najlepiej świadczy fakt, że obecnie połowa otrzymywanych przez zawodowych architektów zleceń projektowych, jest powiązana z koniecznością interwencji w już wzniesione obiekty, a zainteresowanie dziedzictwem architektonicznym jest coraz większe.
|
BIM II
Kurs ma głównie na celu wspomaganie studentów wykonywanych zadaniach projektowych na innych kursach. Chcielibyśmy abyście Państwo praktycznie wykonali swój projekt świadomie w środowisku BIM, programie ARCHICAD. Od ustalenia BIM Execution Plan oraz EIR (Employer Information Requirement) w tym poziom szczegółowości modelu, poprzez modelowanie umożliwiające późniejszą ocenę energetyczną budynku wraz z wentylacją, przedmiarem, aż po efekt końcowy w formacie BIMx czy ifc. Dodatkowym zadaniem będzie sprawdzenie modelu czy jest prawidłowy, nie zawiera kolizji w samym programie ARCHICAD oraz SOLIBRI. Zostanie również omówiona tematyka BIM w projektach rewitalizacyjnych i budynkach historycznych, współpraca architekt – konstruktor oraz architekt - instalator oraz możliwości wykorzystania modelowania parametrycznego (ARCHICAD – RHINO-GRASSHOPPER) w modelowaniu czy tez tworzenie prostych obiektów w PARAM-O. Efektem końcowym ma być dokumentacja techniczna projektu wykonanego na wybrane zajęcia projektowe samodzielnie lub w grupach z wykorzystaniem serwera BIMCLOUD w formatach CAD oraz wizualizacjach, wykonanych w programach połączonych live z ARCHICAD np. Twinmotion, uzupełniona o przedmiar materiałów, oszacowanie energetyczne budynku.
|
dr inż. arch. Przemysław Wojsznis
Prowadzi zajęcia z geometrii wykreślnej, komputerowego wspomagania projektowania CAD i BIM, wizualizacji i modelowania parametrycznego na studiach dziennych oraz podyplomowych. Od 2019 roku jest opiekunem koła naukowego BIM-iś. Od 2009 roku prowadzi własną pracownię projektową o nazwie 5D Pracownia Projektowa Przemysław Wojsznis. Jest autorem dziesiątek projektów budynków, przebudów i zagospodarowania terenu, w tym pod budownictwo sportowe. Podczas codziennej pracy wykonuje modele 3D, które prezentuje inwestorowi z wykorzystaniem okularów wirtualnej rzeczywistości w technologii BIM-x. Ma uprawnienia budowlane w specjalności architektonicznej bez ograniczeń oraz uprawnienia budowlane w specjalności konstrukcyjnej do projektowania i kierowania robotami budowlanymi w ograniczonym zakresie. Jest członkiem m.in. Dolnośląskiej Okręgowej Izby Architektów – DOIA. Prowadzi komercyjne szkolenia z BIM w programie ArchiCAD w firmach oraz instytucjach państwowych, ostatnio w DOIA.
|
EKOLOGIA I ARCHITEKTURA KRAJOBRAZU
Architektura krajobrazu to dynamicznie rozwijająca się dziedzina łącząca w sobie wątki społeczne, środowiskowe i zagadnienia techniczne. W dobie zmian klimatu kluczową kompetencją projektanta jest racjonalne gospodarowanie przestrzenią. Obiekty architektoniczne i ich otoczenie mogą w pozytywny sposób kształtować miejski mikroklimat. W ramach wykładu zostaną poruszone zagadnienia związane ze współczesnymi kierunkami rozwoju terenów zurbanizowanych. Omawiane studia przypadków mogą stać się źródłem wiedzy i inspiracji w działaniach projektowych przyszłych architektów.
|
dr inż. Aleksandra Gierko
Jestem czynnie działającą architektką krajobrazu. W pracy badawczej zajmuję się zagadnieniami odporności miast na zmiany klimatu oraz zagospodarowania przestrzeni publicznych z użyciem tzw. błękitnej i zielonej infrastruktury. Staram się, aby wiedza teoretyczna była podstawą podejmowanych przeze mnie wyzwań projektowych. Jestem autorką i współautorką licznych prac z dziedziny architektury krajobrazu – opracowań eksperckich i projektów wykonawczych parków czy naturalistycznych placów zabaw, z których wiele doczekało się realizacji. Jestem współautorką dwóch ogrodów festiwalowych w Ponte de Lima w Portugalii, które zostały wytypowane do realizacji w drodze międzynarodowego konkursu prac. W 2020 roku moja koncepcja projektowa Polskiego Ogrodu Pokoju, miejsca upamiętniającego polskich wolontariuszy walczących w trakcie I wojny światowej w Północnej Francji, została wybrana do realizacji z inicjatywy Stowarzyszenia Art & Gardens - Hauts-de-France.
|
PROTOLAB – INTERDYSCYPLINARNY KURS ZAPROJEKTUJ I WYBUDUJ NA WYDZIALE ARCHITEKTURY I BUDOWNICTWA LĄDOWEGO I WODNEGO PWR
Jeżeli chcesz doświadczyć całej ścieżki powstawania projektu od pierwszej idei, przez przygotowanie koncepcji, modeli testowych, obliczeń aż po realizację własnego pomysłu ten kurs jest dla Ciebie. ProtoLAB stwarza niepowtarzalną okazję do doświadczenia partnerskiej współpracy międzybranżowej.
Zajęcia odbywają się pod opieką doświadczonych nauczycieli, a realizacja finalnego obiektu przy wykorzystaniu najwyższej jakości profesjonalnych narzędzi.
Cele kursu:
- nauczenie kreatywnego i inżynieryjnego podejścia do nietypowych zadań projektowych
- innowacyjne metody nauczania (problem based learning, learning by doing) w przyjaznym środowisku
- nauka interdyscyplinarnej pracy zespołowej
- praca z materiałem, nauka obsługi narzędzi budowlanych
- stworzenie własnej koncepcji przeznaczonej do realizacji wraz z obliczeniami statycznymi
Kurs przeznaczony jest dla osób zaangażowanych, chcących zdobyć nowe doświadczenia i umiejętności.
|
Prowadzący:
dr hab. inż. Romuald Tarczewski dr inż. arch. Jerzy Łątka dr inż. Jarosław Michałek mgr inż. arch. Agata Jasiołek
Dr inż. arch. Jerzy Łątka
Posiadam wieloletnie doświadczenie projektowe, naukowe i dydaktyczne zdobyte w Polsce i zagranicą (m.in. w Niderlandach, Niemczech, Japonii, Rumunii, Izraelu, Wielkiej Brytanii i Irlandii). W 2017 roku obroniłem doktorat pt. „Paper in architecture. Research by design, engineering and prototyping” na TU Delft. Na Wydziale Architektury PWr prowadzę zajęcia z Projektowania Architektonicznego Domów Jednorodzinnych, Budynków Wielorodzinnych, Architektury Usług Podstawowych, a także na kursie wybieralnym ProtoLAB, podczas którego studenci mają niepowtarzalną okazję zbudować zaprojektowane przez siebie obiekty przestrzenne. W swoich badaniach zajmuję się zastosowaniem papieru w architekturze ze szczególnym uwzględnieniem architektury mieszkaniowej, pomocowej i tymczasowej.
Jestem opiekunem Koła Naukowego Humanizacja Środowiska Miejskiego na Wydziale Architektury w ramach którego organizujemy wykłady, wyjazdy, warsztaty a także wydajemy Czasopismo Studentów Architektury Format E-1.
|