Podstawę prawną niniejszego Regulaminu stanowią w szczególności:
• Zarządzenie wewnętrzne 117/2021 w sprawie wprowadzenia Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Wrocławskiej z późniejszymi zmianami;
• Załącznik do Zarządzenia wewnętrznego 117/2021 – Zasady funkcjonowania Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Politechnice Wrocławskiej z późniejszymi zmianami.
§1
Wydziałowa Komisja do spraw. Jakości Kształcenia Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej prowadzi działania na rzecz zapewniania i doskonalenia jakości kształcenia w ramach Wydziałowego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia (WSZJK). Komisja prowadzi stałe i systematyczne działania mające na celu monitorowanie i doskonalenie jakości kształcenia na wszystkich poziomach i formach studiów, a także na innych formach kształcenia prowadzonych na Wydziale.
§2
1. Dziekan Wydziału Architektury powołuje członków WKJK (w tym przewodniczącego/przewodniczącą) na okres kadencji władz Uczelni po zasięgnięciu opinii Rady Wydziału. Aktualny skład komisji jest publikowany na stronie internetowej Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej (https://wa.pwr.edu.pl/o-wydziale/struktura-organizacyjna/komisje-rady-wydzialu).
2. W skład WKJK wchodzą:
• prodziekan właściwy ds. kształcenia albo pełnomocnik dziekana ds. zapewniania jakości kształcenia;
• przewodniczący komisji programowych wszystkich kierunków studiów prowadzonych na wydziale;
• kierownik studiów doktoranckich na wydziale (do czasu ich wygaszenia) i kierownicy dyscyplin kształcenia;
• przedstawiciel studentów i przedstawiciel doktorantów;
• inne osoby wskazane przez dziekana, przy zapewnieniu właściwej reprezentacji Katedr.
3. Członka WKJK – przedstawiciela doktorantów proponuje Samorząd Doktorantów Wydziału Architektury.
4. Członka WKJK – przedstawiciela studentów proponuje Samorząd Studentów Wydziału Architektury.
5. W celu efektywnej realizacji swoich zadań WKJK może, w porozumieniu z Dziekanem, powoływać zespoły eksperckie i robocze z PWr lub z poza uczelni, o charakterze stałym lub doraźnym.
6. W Komisji może zasiadać maksymalnie dwóch przedstawicieli jednej Katedry, której pracownicy prowadzą zajęcia na danym kierunku studiów – nie dotyczy Władz Wydziału.
7. Dziekan może, na wniosek przewodniczącego/przewodniczącej WKJK, włączyć do realizacji zadań Komisji inne osoby, bez prawa głosu.
§3
1. Dziekan może zmienić skład WKJK w trakcie trwania kadencji z inicjatywy własnej, na wniosek przewodniczącego/przewodniczącej WKJK, na wniosek Samorządu Doktorantów i na wniosek Samorządu Studentów Wydziału Architektury.
2. Zmiany składu WKJK wymagają opinii Rady Wydziału.
§4
1. Pracami Komisji kieruje przewodniczący/przewodnicząca.
2. Przewodniczący/przewodnicząca WKJK powołuje sekretarza WKJK.
3. Do obowiązków sekretarza należy w szczególności:
a. sporządzanie protokołów z posiedzeń Komisji;
b. przygotowywanie materiałów na posiedzenia Komisji;
c. zawiadamianie członków Komisji o terminach i miejscu posiedzeń;
d. wykonywanie zadań zleconych przez przewodniczącego/przewodniczącą Komisji.
§5
Zakres działania WKJK obejmuje:
1) monitorowanie oraz analizowanie jakości procesów kształcenia;
2) ocenę procesu kształcenia;
3) ocenę jakości i warunków prowadzenia zajęć dydaktycznych;
4) inne działania dotyczące kształtowania kultury jakości kształcenia na Wydziale;
5) opracowywanie i przekazywanie Dziekanowi okresowych sprawozdań z prac WKJK.
§6
Do zadań WKJK w ramach zapewniania jakości kształcenia należy w szczególności:
1) opracowanie, wdrożenie i doskonalenie metodyki monitorowania, analizy i oceny funkcjonowania WSZJK;
2) monitorowanie, analiza i ocena funkcjonowania WSZJK, w tym kontrolowanie prawidłowości przebiegu następujących procesów: programu studiów, rekrutacji, doboru i doskonalenia kadry dydaktycznej, kształcenia i weryfikacji efektów uczenia się, praktyk, dyplomowania, umiędzynarodowienia, publicznego dostępu do informacji;
3) opracowanie i aktualizacja Księgi Procedur Wydziału;
4) monitorowanie prawidłowości przebiegu procesów wskazanych w Księdze Procedur WSZJK;
5) inicjowanie procesu eliminowania nieprawidłowości w zakresie realizacji procesu kształcenia;
6) przygotowywanie z inicjatywy własnej albo na wniosek Dziekana propozycji rozwiązań (rekomendacji, wytycznych lub procedur) w zakresie zapewniania jakości kształcenia, a zwłaszcza w zakresie doskonalenia procesów wskazanych w Księdze Procedur;
7) wspieranie innych inicjatyw wskazanych przez Dziekana.
§7
WKJK przygotowuje w terminie do końca listopada następnego roku akademickiego (a w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca czerwca tego roku akademickiego) roczny raport dotyczący prac prowadzonych w danym roku akademickim wraz z rekomendacjami działań doskonalących w zakresie zapewniania jakości kształcenia i przedkłada go Dziekanowi oraz po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Wydziału – WKJK przekazuje raport przewodniczącemu Rady ds. Jakości Kształcenia – nie później niż do końca grudnia (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca lipca tego roku akademickiego)
§8
1. Posiedzenia WKJK zwołuje przewodniczący/przewodnicząca, nie później niż na 7 dni przed planowanym terminem, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż na 3 dni przed planowanym posiedzeniem.
2. Posiedzeniom WKJK przewodniczy jej przewodniczący/przewodnicząca lub wyznaczony przez niego członek Komisji.
3. O terminie i miejscu posiedzenia WKJK informuje się członków drogą elektroniczną lub telefonicznie.
4. Posiedzenia WKJK odbywają się w trybie stacjonarnym bądź w trybie zdalnym przy użyciu urządzeń technicznych umożliwiających jego przeprowadzenie na odległość z jednoczesnym bezpośrednim przekazem obrazu i dźwięku.
5. Z posiedzeń WKJK sekretarz sporządza protokół w terminie nie późniejszym niż 14 dni kalendarzowych, który podpisuje przewodniczący/przewodnicząca oraz sekretarz WKJK.
§9
1. WKJK podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy regulaminowej liczby członków.
2. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego/przewodniczącej WKJK.
3. Tryb tajny głosowania obowiązuje w przypadku spraw osobowych, w innych sprawach może być zarządzony przez przewodniczącego/przewodniczącą Komisji z jego własnej inicjatywy lub na wniosek jednego z członków Komisji.
4. Głosowania mogą odbywać się w trybie stacjonarnym bądź zdalnym (przez podniesienie ręki).
5. Przewodniczący/przewodnicząca WKJK może zarządzić głosowanie w trybie obiegowym, z którego sekretarz przygotowuje protokół i niezwłocznie informuje członków WKJK o wyniku głosowania. Głosowanie obiegowe może być przeprowadzone za pomocą pracowniczej poczty elektronicznej lub innego narzędzia IT dostępnego na Politechnice Wrocławskiej, umożliwiającego przeprowadzenie głosowania.
6. Sekretarz w imieniu przewodniczącego/przewodniczącej przedkłada uchwały WKJK Dziekanowi Wydziału w terminie 14 dni kalendarzowych od dnia ich podjęcia.
§10
WKJK ustala roczny harmonogram prac obejmujący kolejny rok akademicki i przedstawia go Dziekanowi do końca października każdego roku akademickiego.