I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
Polityka jakości Politechniki Wrocławskiej (Uczelni) i cele w zakresie jakości odnoszące się do kształcenia wynikają z misji i strategii Uczelni. W szczególności dotyczą zapewniania kształcenia zgodnego z najlepszymi praktykami akademickimi oraz podejmowania inicjatyw doskonalących ten proces celem osiągania zakładanych efektów uczenia się, a także odpowiadających potrzebom i oczekiwaniom interesariuszy Uczelni.
§2
1. Zapewnianie jakości kształcenia na Politechnice Wrocławskiej stanowi jeden z kluczowych celów Uczelni.
2. Zapewnianie jakości kształcenia na Uczelni ma charakter planowy, ciągły, systematyczny, aktywny i wieloaspektowy. W szczególności odnosi się do:
• kształtowania i upowszechniania postaw projakościowych w środowisku akademickim Uczelni oraz budowania kultury jakości kształcenia;
• podejmowania działań na rzecz jakości kształcenia;
• monitorowania i analizy tych działań oraz oceny ich skuteczności.
3. Za zapewnianie jakości kształcenia w Uczelni odpowiedzialni są nauczyciele akademiccy, pracownicy administracyjni Politechniki Wrocławskiej i inne osoby współpracujące z Uczelnią, a także studenci, uczestnicy studiów podyplomowych i doktoranci, zaangażowani w proces kształcenia w Uczelni w zakresie przypisanych im zadań, uprawnień i odpowiedzialności, a także w zakresie pełnionych w Uczelni funkcji.
§3
Na Politechnice Wrocławskiej funkcjonuje Uczelniany System Zapewniania Jakości Kształcenia (USZJK), który dotyczy kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia, kształcenia doktorantów, a także kształcenia na studiach podyplomowych i w innych formach kształcenia, prowadzonych zgodnie z programami uwzględniającymi efekty uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujęte w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych opisanych w Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji oraz Polskiej Ramie Kwalifikacji albo ujęte w standardach kształcenia określonych przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.
§4
1. Zasady funkcjonowania i organizacja USZJK wynikają z przyjętej polityki jakości Uczelni oraz wskazanych celów w zakresie jakości odnoszących się do kształcenia i są określane przez Rektora.
2. Nadzór nad funkcjonowaniem i doskonaleniem USZJK na Politechnice Wrocławskiej sprawuje wskazany przez Rektora prorektor właściwy ds. kształcenia.
II. STRUKTURA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
§5
1. W ramach USZJK tworzy się/funkcjonują wydziałowe i studialne systemy zapewniania jakości kształcenia (WSZJK/SSZJK) oraz system zapewniania jakości kształcenia w Szkole Doktorskiej (SzDSZJK).
2. Zasady funkcjonowania i organizacja WSZJK wynikają z przyjętych celów w zakresie jakości odnoszących się do kształcenia prowadzonego na wydziałach i są określane przez dziekana wydziału po zaopiniowaniu przez radę wydziału.
3. Zasady funkcjonowania i organizacja SSZJK wynikają z przyjętych celów w zakresie jakości odnoszących się do kształcenia prowadzonego w studiach i są określane odpowiednio przez dyrektora studium po zaopiniowaniu przez radę studium.
4. Zasady funkcjonowania i organizacja SzDSZJK wynikają z przyjętych celów w zakresie jakości odnoszących się do kształcenia prowadzonego w Szkole Doktorskiej i są określane odpowiednio przez Dziekana Szkoły Doktorskiej po zaopiniowaniu odpowiednio przez radę Szkoły Doktorskiej.
5. Nadzór nad funkcjonowaniem i doskonaleniem WSZJK/SSZJK oraz SzDSZJK sprawuje: na wydziale i w Szkole Doktorskiej – dziekan, natomiast w studium – dyrektor.
§6
Wśród wyodrębnionych na potrzeby zapewnienia jakości kształcenia na Uczelni podmiotów USZJK wyróżnia się:
1) Pełnomocnika Rektora ds. Zapewniania Jakości Kształcenia;
2) Radę ds. Jakości Kształcenia (RJK);
3) wydziałowe/studyjne komisje ds. jakości kształcenia (WKJK/SKJK);
4) Komisję ds. Oceny i Zapewniania Jakości Kształcenia Szkoły Doktorskiej (KOiZJKSzD)
5) komisje programowe dla kierunków studiów (KPK).
§7
Do zadań Pełnomocnika Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia należy w szczególności:
1) przygotowywanie i inicjowanie – w porozumieniu z prorektorem właściwym ds. kształcenia - działań projakościowych, w tym w zakresie zapewniania jakości kształcenia na Uczelni oraz ocena ich skuteczności, aktywne uczestnictwo w kształtowaniu kultury jakości na Uczelni;
2) współdziałanie z jednostkami Uczelni oraz koordynowanie pracy tych jednostek w zakresie działań projakościowych i w zakresie zapewniania jakości kształcenia;
3) kierowanie – jako Przewodniczący – pracami Rady ds. Jakości Kształcenia.
§8
1. Do zadań Rady ds. Jakości Kształcenia należy w szczególności:
1) przygotowywanie z inicjatywy własnej albo na wniosek rektora lub prorektora właściwego ds. kształcenia propozycji rozwiązań (w tym rekomendacji, wytycznych lub procedur) w zakresie zapewniania jakości kształcenia, a zwłaszcza w zakresie doskonalenia procesów wskazanych w § 11;
2) opracowanie, wdrożenie i doskonalenie metodyki monitorowania, analizy i oceny funkcjonowania USZJK z uwzględnieniem WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD;
3) monitorowanie funkcjonowania USZJK z uwzględnieniem WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD, w tym w prawidłowości przebiegu procesów wskazanych w § 11 dla Uczelni jako całości oraz inicjowanie procesu eliminowania nieprawidłowości w zakresie realizacji procesu kształcenia na Uczelni;
4) analiza i ocena funkcjonowania USZJK z uwzględnieniem WSZJK/SSZJK i KOiZJKSzD oraz przygotowanie rocznego raportu w tym względzie za dany rok akademicki w terminie do końca lutego następnego roku akademickiego (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca sierpnia tego roku akademickiego) wraz z rekomendacjami działań doskonalących w zakresie zapewniania jakości kształcenia i przekazanie go prorektorowi właściwemu ds. kształcenia;
5) analiza i opiniowanie programów studiów prowadzonych na wydziałach Politechniki Wrocławskiej pod kątem ich zgodności ze strategią rozwoju Uczelni oraz z wymaganiami określonymi w aktach prawnych wyższego rzędu, uchwałach Senatu Uczelni oraz zarządzeniach wewnętrznych Rektora.
2. Regulamin Rady ds. Jakości Kształcenia stanowi zał. nr 1.
§9
1. Do zadań wydziałowej/studyjnej komisji ds. jakości kształcenia oraz Komisji ds. Oceny i Zapewniania Jakości Kształcenia Szkoły Doktorskiej należy w szczególności:
1) opracowanie, wdrożenie i doskonalenie metodyki monitorowania, analizy i oceny funkcjonowania WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD;
2) monitorowanie funkcjonowania WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD, w tym w prawidłowości przebiegu procesów wskazanych w § 11 oraz inicjowanie procesu eliminowania nieprawidłowości w zakresie realizacji procesu kształcenia na wydziale, w studium i w Szkole Doktorskiej;
3) analiza i ocena funkcjonowania WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD oraz przygotowanie rocznego raportu w tym względzie za dany rok akademicki w terminie do końca listopada następnego roku akademickiego (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca czerwca tego roku akademickiego) wraz z rekomendacjami działań doskonalących w zakresie zapewniania jakości kształcenia i przekazanie ich dziekanowi/dyrektorowi oraz – po pozytywnym zaopiniowaniu przez radę wydziału/radę studium/radę Szkoły Doktorskiej – Przewodniczącemu Rady ds. Jakości Kształcenia – nie później niż do końca grudnia (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca lipca tego roku akademickiego);
4) przygotowywanie z inicjatywy własnej albo na wniosek dziekana propozycji rozwiązań (rekomendacji, wytycznych lub procedur) w zakresie zapewniania jakości kształcenia, a zwłaszcza w zakresie doskonalenia procesów wskazanych w § 11.
2. Ogólne zasady funkcjonowania wydziałowej/studyjnej komisji ds. jakości kształcenia oraz Komisji ds. Oceny i Zapewniania Jakości Kształcenia Szkoły Doktorskiej określone są w zał. nr 2.
§10
1. Do zadań utworzonej na wydziale komisji programowej dla kierunku studiów należą w szczególności:
1) tworzenie i modyfikowanie programów studiów pierwszego i/lub drugiego stopnia;
2) analizowanie opinii pracodawców, studentów i nauczycieli akademickich w celu doskonalenia programów studiów pierwszego i/lub drugiego stopnia;
3) zatwierdzanie tematów prac dyplomowych dla studiów pierwszego i/lub drugiego stopnia.
2. Ogólne zasady funkcjonowania komisji programowej dla kierunku studiów określone są w zał. nr 3.
III. PROCESY W UCZELNIANYM SYSTEMIE ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA
§11
W ramach USZJK wskazuje się w ośmiu obszarach procesy mające kluczowe znaczenie dla jakości kształcenia na Uczelni. Zalicza się do nich w szczególności:
1) Programy studiów:
a) tworzenie i modyfikowanie programów studiów pierwszego i drugiego stopnia, studiów podyplomowych i programu kształcenia w Szkole Doktorskiej; w tym indywidualizowanie programu studiów dla studiów pierwszego i drugiego stopnia;
b) zapewnianie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w konstruowaniu, realizacji i doskonaleniu tych programów; w tym analizowanie potrzeb otoczenia społeczno-gospodarczego przez zbieranie opinii pracodawców nt. absolwentów Uczelni i programów studiów;
2) Rekrutacja:
a) rekrutowanie na studia pierwszego i drugiego stopnia, studia podyplomowe i do Szkoły Doktorskiej;
3) Dobór i doskonalenie kadry dydaktycznej:
a) zapewnianie przygotowania merytorycznego i pedagogicznego nauczycieli akademickich i doktorantów w zakresie kształcenia – powierzanie zajęć dydaktycznych;
b) ocenianie nauczycieli akademickich w obszarze kształcenia;
c) wspieranie rozwoju kadry dydaktycznej w celu ciągłego podnoszenia ich kompetencji merytorycznych i pedagogicznych w zakresie kształcenia;
4) Kształcenie i weryfikacja efektów uczenia się:
a) realizowanie programu studiów pierwszego i drugiego stopnia, studiów podyplomowych i programu kształcenia w Szkole Doktorskiej; w tym ocenianie stopnia osiągnięcia efektów uczenia;
b) zapewnianie infrastruktury i zasobów edukacyjnych wykorzystywanych w procesie kształcenia;
c) zapewnianie warunków i sposobów podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia;
d) monitorowanie i ocenę przebiegu procesu dydaktycznego, w tym zwłaszcza hospitowanie zajęć oraz badanie opinii studentów, doktorantów oraz uczestników studiów podyplomowych;
e) wspieranie studentów, doktorantów oraz uczestników studiów podyplomowych w uczeniu się, rozwoju społecznym, naukowym lub zawodowym i wejściu na rynek pracy oraz rozwój i doskonalenie form wsparcia; badanie opinii absolwentów nt. programów studiów/programów kształcenia;
5) Praktyki:
a) realizacja praktyk zawodowych;
6) Dyplomowanie:
a) realizacja procesu dyplomowania.
7) Umiędzynarodowienie:
a) zapewnianie warunków i sposobów podnoszenia stopnia umiędzynarodowienia procesu kształcenia na kierunkach realizowanych w Uczelni;
8) Publiczny dostęp do informacji:
a) zapewnianie publicznego dostępu do informacji o programach studiów i kształcenia, warunkach ich realizacji i osiąganych rezultatach, a także w zakresie zapewniania jakości kształcenia w Uczelni, na wydziale, w studium, w Szkole Doktorskiej.
§12
1. Reguły i zasady odnoszące się do procesów wyszczególnionych w § 11 i dotyczące Uczelni jako całości zawarte są w zarządzeniach wewnętrznych lub pismach okólnych Politechniki Wrocławskiej.
2. Procedury dotyczące procesów wymienionych w § 11 i nieobjętych w zarządzeniach wewnętrznych lub pismach okólnych lub będące ich uszczegółowieniem opracowuje się w ramach WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD z uwzględnieniem specyfiki wydziałów/studiów/Szkoły Doktorskiej.
3. W ramach WSZJK/SSZJK oraz KOiZJKSzD określa się narzędzia monitorowania i oceny prawidłowości przebiegu procesów wyszczególnionych w § 11.
ZAŁĄCZNIK 1.
Regulamin Rady ds. Jakości Kształcenia
§1
Rada ds. Jakości Kształcenia (RJK) powoływana i odwoływana jest przez Rektora na czas trwania jego kadencji. Rektor może zmienić skład rady w czasie trwania kadencji.
§2
W skład RJK wchodzi Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia oraz po jednym przedstawicielu wydziałów, studiów, Szkoły Doktorskiej, Filii, Samorządu Studenckiego, Rady Doktorantów, Działu Kształcenia oraz Biura Karier, a także dyrektor Centrum Doskonałości Dydaktycznej – jako członkowie RJK.
§3
1. Pracami RJK kieruje Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia jako jej Przewodniczący.
2. Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia powoływany jest przez Rektora na czas trwania jego kadencji.
3. W uzasadnionych przypadkach Rektor może odwołać Pełnomocnika Rektora ds. Zapewnienia Jakości Kształcenia w czasie trwania kadencji.
§4
1. W ramach RJK Przewodniczący może powoływać komisje lub zespoły stałe lub czasowe na potrzeby realizacji zadań w zakresie zapewniania, monitorowania, oceny i doskonalenia jakości kształcenia, a także innych zadań określonych i zleconych przez RJK.
2. Każda komisja lub zespół składa się z minimum 2 nauczycieli akademickich, 1 przedstawiciela Samorządu Studenckiego lub 1 przedstawiciela Rady Doktorantów.
3. Komisje mogą wybierać ze swojego składu przewodniczącego.
§5
1. Prorektor właściwy ds. kształcenia (zwany dalej Prorektorem) wyznacza pracownika niebędącego nauczycielem akademickim Uczelni – Sekretarza RJK – do wsparcia prac organizacyjnych RJK.
2. Do obowiązków Sekretarza RJK należy w szczególności:
a) sporządzanie protokołów z posiedzeń RJK;
b) przygotowywanie materiałów na posiedzenia RJK;
c) zawiadamianie członków RJK o terminach i miejscach posiedzeń;
d) wykonywanie innych zadań, związanych z pracami organizacyjnymi RJK, zleconych przez Przewodniczącego RJK.
§6
1. Posiedzenia RJK zwołuje Przewodniczący, nie później niż na 7 dni przed planowanym terminem i w porozumieniu z Prorektorem określa kierunki bieżącej działalności RJK.
2. W uzasadnionych przypadkach, za zgodą Prorektora, posiedzenie RJK może być zwołane później niż na 7 dni, nie później jednak niż na 3 dni przed planowanym terminem posiedzenia.
3. O terminie i miejscu posiedzenia RJK Przewodniczący lub Sekretarz RJK informuje członków drogą elektroniczną lub telefonicznie.
§7
1. W posiedzeniach RJK uczestniczy Prorektor właściwy ds. kształcenia oraz Sekretarz RJK.
2. W posiedzeniach RJK mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Prorektora lub przewodniczącego Rady.
3. Osoby, o których mowa w § 7 ust. 1 i 2 biorą udział w pracach RJK bez prawa głosu.
§8
1. Posiedzeniom RJK przewodniczy Przewodniczący lub wyznaczona przez niego osoba.
2. Posiedzenia RJK odbywają się w trybie stacjonarnym bądź mogą być przeprowadzane przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, zapewniających w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między jego uczestnikami,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy zebrania mogą wypowiadać się w jego toku - z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa.
§9
1. RJK podejmuje uchwały w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy regulaminowej liczby członków. W uzasadnionych przypadkach, również poza posiedzeniami RJK, Przewodniczący może zarządzić podjęcie uchwały w trybie obiegowym, w tym przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
2. W przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego RJK.
§10
Z posiedzeń RJK oraz z głosowań obiegowych sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący oraz Sekretarz RJK.
§11
1. Do końca października danego roku akademickiego RJK sporządza harmonogram prac RJK na dany rok akademicki.
2. Roczne sprawozdanie z prac RJK wraz z harmonogramem prac RJK na dany rok akademicki, Przewodniczący przedstawia Prorektorowi właściwemu ds. kształcenia w formie pisemnej do końca listopada następnego roku akademickiego (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca sierpnia tego roku akademickiego). Zakres sprawozdania określa Przewodniczący RJK w uzgodnieniu z prorektorem właściwym ds. kształcenia.
ZAŁĄCZNIK 2.
Ogólne zasady funkcjonowania i organizacji wydziałowej/studyjnej komisji ds. jakości kształcenia oraz Komisji ds. Oceny i Zapewniania Jakości Kształcenia Szkoły Doktorskiej
§1
1. Na wydziałach/studiach Uczelni funkcjonują wydziałowe/studyjne komisje ds. jakości kształcenia (WKJK/SKJK). W Szkole Doktorskiej funkcjonuje Komisja ds. Oceny i Zapewniania Jakości Kształcenia Szkoły Doktorskiej (KOiZJKSzD).
2. Komisje działają na rzecz zapewniania jakości kształcenia na wydziałach, w studiach i Szkole Doktorskiej zgodnie z wytycznymi Uczelnianego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.
§2
1. W skład WKJK wchodzą:
1) prodziekan właściwy ds. kształcenia albo pełnomocnik dziekana ds. zapewniania jakości kształcenia;
2) przewodniczący komisji programowych wszystkich kierunków studiów prowadzonych na wydziale;
3) kierownik studiów doktoranckich na wydziale (do czasu ich wygaszenia) i kierownicy dyscyplin kształcenia;
4) przedstawiciel studentów i przedstawiciel doktorantów;
5) inne osoby wskazane przez dziekana.
2. W skład SKJK wchodzą:
1) nauczyciele akademiccy wskazani przez dyrektora studium.
3. W skład KOiZJKSzD wchodzą:
1) prodziekan właściwy ds. doktorantów,
2) kierownicy dyscyplin kształcenia,
3) przedstawiciel doktorantów Szkoły Doktorskiej.
§3
1. Dziekan/dyrektor studium/Dziekan Szkoły Doktorskiej powołuje członków i wyznacza przewodniczącego WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD na czas trwania jego kadencji po zasięgnięciu opinii rady wydziału/rady studium/Rady Szkoły Doktorskiej.
2. Dziekan/dyrektor studium/Dziekan Szkoły Doktorskiej może zmienić skład WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD w czasie trwania kadencji po zasięgnięciu opinii rady wydziału/rady studium/Rady Szkoły Doktorskiej.
§4
Z posiedzeń WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD sporządza się protokoły, który podpisuje przewodniczący oraz – jeśli został wyznaczony – sekretarz WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD.
§5
1. Do końca października danego roku akademickiego WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD sporządza harmonogram prac WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD na dany rok akademicki.
2. Roczne sprawozdanie z prac WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD przewodniczący przedstawia dziekanowi/dyrektorowi studium/Dziekanowi Szkoły Doktorskiej w formie pisemnej do końca listopada następnego roku akademickiego (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca czerwca tego roku akademickiego). Zakres sprawozdania określa WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD w uzgodnieniu z dziekanem/dyrektorem studium/Dziekanem Szkoły Doktorskiej.
3. Sprawozdanie to prezentowane jest i opiniowane podczas posiedzenia rady wydziału /rady studium/Rady Szkoły Doktorskiej najpóźniej w grudniu następnego roku akademickiego.
4. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez radę wydziału/radę studium/Radę Szkoły Doktorskiej sprawozdanie przekazywane jest do Rady ds. Jakości Kształcenia nie później niż do końca grudnia następnego roku akademickiego (w roku akademickim będącym ostatnim w kadencji – do końca lipca tego roku akademickiego).
§6
Szczegółowe zasady funkcjonowania (uwzględniające niniejsze, ogólne zasady funkcjonowania WKJK/ SKJK/ KOiZJKSzD) oraz tryb pracy komisji zawarte są w wydziałowym/studyjnym/opracowanym dla Szkoły Doktorskiej regulaminie tych komisji.
ZAŁĄCZNIK 3.
Ogólne zasady funkcjonowania komisji programowych dla prowadzonych na wydziałach kierunków studiów
§1
1. Na wydziałach Uczelni funkcjonują komisje programowe kierunkowe (KPK) dla każdego prowadzonego na wydziale kierunku studiów.
2. Komisje działają na rzecz tworzenia, przekształcania i likwidacji kierunków studiów pierwszego i drugiego stopnia prowadzonych na wydziale.
§2
W skład KPK wchodzą:
1) nauczyciele akademiccy, którzy spełniają warunki zawarte w § 3 ust. 2;
2) przedstawiciele studentów spełniający warunki zawarte w § 3 ust. 2.
§3
1. Dziekan powołuje członków KPK na czas trwania jego kadencji po zasięgnięciu opinii rady wydziału.
2. Członków KPK będących nauczycielami akademickimi wybiera się spośród pracowników wydziału, którzy zadeklarowali dyscyplinę naukową zgodną z dyscypliną/dyscyplinami, do których przypisany jest kierunek studiów i prowadzą na danym kierunku zajęcia dydaktyczne. Członka KPK będącego przedstawicielem studentów wybiera się spośród studentów danego kierunku studiów.
3. Dziekan wyznacza – spośród członków KPK – przewodniczącego KPK po zasięgnięciu opinii rady wydziału. KPK przewodniczy profesor lub doktor habilitowany.
4. Dziekan może zmienić skład KPK oraz jej przewodniczącego w czasie trwania kadencji po zasięgnięciu opinii rady wydziału.
§4
Z posiedzeń KPK sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący oraz – jeśli został wyznaczony – sekretarz KPK.
§5
Roczne sprawozdanie z prac KPK przewodniczący przedstawia dziekanowi w formie pisemnej do końca września.
§6
Szczegółowe zasady funkcjonowania (uwzględniające niniejsze, ogólne zasady funkcjonowania KPK) oraz tryb pracy komisji programowych zawarte są w wydziałowym regulaminie komisji programowych.